Az országos kompetenciamérés egy 2001-ben indult, országos szintű diákkompetenciák mérésére szolgáló rendszer. Azóta a legkorszerűbb mérési rendszerek közé sorolják Európában és a világban, többek között a következő jellemzőkkel:
Fő jellemzők
- Kötelező részvétel: A mérés – kivéve néhány kivételt – minden érintett diák számára kötelező.
- Életszerű feladatok: A feladatok valós helyzeteket dolgoznak fel, amelyek a hétköznapi élet matematikai jártasságát igénylik.
- Életkori sajátosságok figyelembevétele: A feladatlapokban különböző feladattípusok találhatók, amelyek a diákok életkorához, olvasási és íráskészségeikhez igazodnak. Két változat létezik:
- Kamilla: Főként szövegalkotási feladatokra fókuszál.
- Családi pihenés: A szövegértési feladatok dominálnak.
- Tanulási nehézségekkel küzdők támogatása: A nehezen olvasó, lassabb írástechnikával rendelkező diákok sikerélményét szolgálja, ezért különös figyelmet fordítanak az érthető, egyszerű utasításokra és motiváló feladatokra.
- Időkeret és fokozatosság: A feladatok megoldása 45 percet vesz igénybe, és a feladatok nehézsége fokozatosan emelkedik, hogy a diákok sorrendben haladva tudják megoldani őket.
- Aktuális és érdeklődéshez igazodó témák: A feladatok témái korszerűek és a diákok életkorához, érdeklődési köréhez igazodnak. Az SNI tanulók számára például a Comic Sans betűtípust alkalmazzák, és a balra zárt szerkesztési formát hasznosítják.
Mérés területei
- Szövegértés és szövegalkotás: A diákoknak nemcsak szövegeket kell értelmezniük, hanem saját gondolataikat is képesnek kell lenniük megfogalmazni.
- Matematikai feladatok megoldása: A feladatok gyakran tartalmaznak mindennapi életből vett szöveges feladatokat, melyek megoldása során a diákoknak számokkal kell dolgozniuk és logikai következtetéseket levonniuk.
- Eszközszintű íráshasználat: Az írástechnika, íráskép és a megfelelő megoldásformák bemutatása kiemelt szerepet kap.
- Mértékegységek ismerete: A diákoknak ismerniük kell a hosszúság és az idő fogalmát, valamint az ezekhez kapcsolódó szabványos mértékegységeket (például cm, m, km, perc, óra, nap stb.). Ugyanígy a térfogat és a tömeg mértékegységeit (dl, l, g, dkg, kg) is, és képesnek kell lenniük az egységek közötti átváltásokra.
Vagyis a kompetenciamérés célja, hogy a diákok mindennapi életben is hasznosítható matematikai és szövegértési készségeit mérje. A feladatok valós élethelyzetekre épülnek, és figyelembe veszik az életkorukból fakadó sajátosságokat. Az egységes, korszerű rendszer segít abban, hogy minden diák számára megfelelő kihívást és sikerélményt biztosítson, miközben folyamatosan fejleszti a kompetenciáikat.